Artyści

​Bastarda Trio

Zespół powołany do życia przez klarnecistę Pawła Szamburskiego oraz Tomasza Pokrzywińskiego (wiolonczela) i Michała Górczyńskiego (klarnet kontrabasowy).
Artyści podejmują odważną próbę reinterpretacji muzyki dawnej oraz stworzenia na jej podstawie autorskiego języka dźwiękowego.
Unikalne brzmienie klarnetu kontrabasowego w połączeniu z wiolonczelą nadaje utworom głęboki, medytacyjny charakter tworząc zarazem mocną podstawę harmoniczną i rytmiczną dla ekspozycji średniowiecznych tematów, pieśni chorałowych, motetów, litanii. Na debiutackiej płycie „Promitat eterno” (Lado ABC 2017) Bastarda podejmuje wątki muzyki średniowiecznej, a konkretnie pieśni i motetów Piotra Wilhelmiego z Grudziądza (1392 – ok. 1480), jednego z pierwszych kompozytorów tworzących na terenach Polski oraz Europy Środkowej i Wschodniej. Po niespełna dwóch latach zespół Bastarda zrealizował nagranie drugiego albumu „Ars moriendi” (Lado ABC 2019) w całości poświęconego rytuałowi śmierci w średniowieczu i wczesnym renesansie.

www.facebook.com/bastardatrio/

​Gruppo di Tempera

Ideą artystyczną zespołu jest prezentowanie piękna brzmieniowego instrumentów dętych, wzbogaconego dźwiękiem fortepianu. Gruppo di Tempera tworzą znakomici soliści orkiestr Teatru Wielkiego – Opery Narodowej i Filharmonii Narodowej oraz pedagodzy Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Artyści, jako kwintet instrumentów dętych, tworzą podstawy sekcji dętej orkiestr kameralnych m.in. Sinfonietta Cracovia i NFM Leopoldinum. Zespół regularnie gości na wielu festiwalach, takich jak „Emanacje”, „Muzyka na szczytach” czy „Sinfonietta Festival” oraz na estradach polskich filharmonii. Systematycznie pojawia się również na antenie rozgłośni Polskiego Radia oraz TVP Kultura. W październiku 2015 r., nakładem wydawnictwa DUX, ukazała się pierwsza płyta zespołu z muzyką kompozytorów francuskich (Poulenc, Ibert, Milhaud, Françaix). Album został entuzjastycznie przyjęty w Niemczech i Wielkiej Brytanii, a prestiżowy francuski magazyn „Diapason” przyznał nagraniu maksymalne pięć gwiazdek. W marcu 2018 r. Agencja Muzyczna Polskiego Radia wydała płytę drugą płytę Gruppo di Tempera “Polish Music for Winds and Piano”, na której znalazły się utwory Wojciecha Kilara, Tadeusza Szeligowskiego, Michała Spisaka i Alexandra Tansmana. www.gruppoditempera.pl

Lutosławski Quartet

Powstały w 2007 roku zespół jest obecnie jednym z najważniejszych kwartetów smyczkowych w Polsce. W ciągu dziesięciu lat działalności gościł na tak prestiżowych festiwalach jak Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans, Klarafestival w Brukseli, Ankara Music Festival w Turcji, Hong Kong Arts Festival, Tongyeong International Music Festival w Korei Południowej, World Music Days czy Jazztopad oraz w renomowanych salach koncertowych, m.in. w Kioi Hall w Tokio, YST Conservatory of Music w Singapurze, Hangzhou Theatre, Forbidden City Concert Hall w Pekinie, Megaron w Atenach, Konzerthaus w Berlinie, Bozar w Brukseli czy salach SESC w São Paulo. Lutosławski Quartet systematycznie współpracuje z najwybitniejszymi artystami sceny klasycznej, takimi jak Garrick Ohlsson, Piotr Anderszewski, Kevin Kenner, Bruno Canino, Michel Lethiec, Tomoko Akasaka czy Eugen Indjic oraz ze znakomitymi jazzmanami, m.in. Kenny Wheeler, John Taylor, Uri Caine, Benoît Delbecq, Vijay Iyer, Charles Lloyd. Zespół wykonuje głównie repertuar XX i XXI wieku wiele uwagi poświęcając popularyzacji muzyki polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem dzieł Witolda Lutosławskiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna, a także Marcina Markowicza – jednego z członków zespołu. Najnowsza płyta Lutosławski Quartet zawiera wyłącznie utwory premierowe, dedykowane zespołowi. Od 2007 roku Lutosławski Quartet działa pod auspicjami Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu. www.lutoslawskiquartet.com

​Urszula Kryger

Uważana za jedną z najwybitniejszych polskich mezzosopranistek. Jest absolwentką dwóch wydziałów Akademii Muzycznej w Łodzi: instrumentalnego w klasie fortepianu i wokalno-aktorskiego w klasie Jadwigi Pietraszkiewicz. Studia wokalne kontynuowała pod kierunkiem André Orlowitza w Kopenhadze. W 1992 roku zwyciężyła w Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Wokalistów im. Stanisława Moniuszki w Warszawie, w 1994 – w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Johannesa Brahmsa w Hamburgu oraz w 43. Międzynarodowym Konkursie Muzycznym ARD w Monachium. Jako pierwsza polska śpiewaczka w 1995 roku wystąpiła w mediolańskiej La Scali z recitalem pieśni Fryderyka Chopina. W 1996 roku z wielkim sukcesem debiutowała na scenie Semper Oper w Dreźnie partią Angeliny w operze „Kopciuszek” Gioacchino Rossiniego. Dokonała szeregu nagrań dla rozgłośni radiowych w Polsce, Francji, Niemczech i Szwajcarii oraz najbardziej znanych wytwórni płytowych. Ceniona interpretatorka i ekspertka w zakresie wykonawstwa polskiej liryki wokalnej, w szczególności pieśni Stanisława Moniuszki. Aktywna jako pedagog i jurorka międzynarodowych konkursów muzycznych.

​Szymon Komasa

Baryton, jeden z najbardziej aktywnych na arenie międzynarodowej polskich śpiewaków młodego pokolenia. Pochodzi z artystycznej rodziny – jest synem Giny, wokalistki Spirituals and Gospel Singers, bratem reżysera Jana oraz wokalistki i kompozytorki Mary Komasy. Ukończył Akademię Muzyczną w Łodzi (dyplom z wyróżnieniem w 2009 r.), Guildhall School of Music and Drama w Londynie, a także prestiżową Juilliard School of Music w Nowym Jorku w programie Artist Diploma of Opera Singing w klasie śpiewu Edith Wiens. Jest laureatem i zwycięzcą wielu międzynarodowych konkursów wokalnych w kategoriach operowych m.in. w Dublinie (2011), w Nowym Jorku (2014) i pieśniarskich, m.in. w Nowym Sączu (2009). Zadebiutował partią Schaunarda w „La Boheme” w Teatro Filharmonico/Arena di Verona we Włoszech (2009). Z recitalami pieśni wystąpił w Carnegie Hall w Nowym Jorku (2012) oraz Wigmore Hall w Londynie (2012). Śpiewa w wielu teatrach operowych w Polsce i za granicą. Poza śpiewaniem Szymon Komasa uwielbia kino oraz akrobatykę.  www.facebook.com/szymonkomasabaritone/

​Tomasz Januchta

Gry na kontrabasie uczył się pod kierunkiem K. Jendrysiaka i A. Mysińskiego. Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Obecnie kontrabasista Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej, aktywny również jako solista i kameralista. Współpracuje z zespołami kameralnymi, takimi jak kwintet smyczkowy Transemble, Royal String Quartet, Meccore String Quartet, Lutosławski Quartet, Chain Ensemble, oraz z czołowymi europejskimi zespołami orkiestrowymi. Jako kameralista występował m.in. na festiwalach BBC Proms, Kwartesencja, Warszawska Jesień, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, Musica Polonica Nova czy Chopin i jego Europa. Zajmuje się również kompozycją i improwizacją, tworzy muzykę teatralną, filmową oraz wideo-art.

​Mikołaj Majkusiak

Kompozytor, instrumentalista, aranżer, producent, laureat kilkudziesięciu konkursów muzycznych. Absolwent kompozycji (z wyróżnieniem) oraz akordeonu Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie. Jego utwory prezentowano w większości krajów Europy, w Chinach, Japonii i Kanadzie. Niezwykłą popularnością cieszy się – skomponowane w wieku 17 lat – Concerto Classico na akordeon i orkiestrę symfoniczną. Do dziś utwór doczekał się ponad 70 wykonań, m.in. Eurovision Young Musicians Finals 2010, Vienna Radio Symphony Orchestra, Symphonic Orchestra of Croatian Radio and TV, Gulbenkian Orchestra Lisbon, Slovak State Philharmonic Kosice, Vogtland Philharmonie Greiz-Reichenbach, Lviv Philharmonic Orchestra, Göteborgs Konserthus, Odense Concerthouse, Philharmonisches Orchester des Staatstheaters Cottbus, Duisburger Philharmoniker, Orquestra Clássica da Madeira. Majkusiak współpracuje z artystami z najrozmaitszych kręgów muzycznych, komponuje muzykę do filmów, spotów telewizyjnych i radiowych. Dokonał ponad 400 oryginalnych orkiestracji, które wykonywali m.in. BBC Symphony Orchestra, Chilly Gonzales, Cornelius Meister i Vienna Radio Symphony Orchestra czy Jules Buckley i Metropole Orchestra. www.majkusiak.com

​Paweł Pudło

Kompozytor muzyki symfonicznej i filmowej, reżyser oraz producent. Autor projektów multidyscyplinarnych „Żywioły”, „Miasta Feniksy” oraz „Violemi”, łączących muzykę oraz edukację i różne dziedziny sztuki. Utwory koncertowe oraz filmy z jego muzyką prezentowane były m.in. w Polsce, Niemczech, Czechach, Izraelu i w Hiszpanii. Ostatni album muzyczny „War Horns”, dostępny m.in. w USA, Indiach czy Japonii, został wyróżniony w kategorii „Płyta roku 2018 – muzyka klasyczna”. Jego utworu symfoniczno-chóralny pt. „Welcome to Poland and Ukraine”, napisany specjalnie na zamówienie UEFA EURO 2012, wysłuchało 1,5 miniona osób na wszystkich stadionach w Polsce i na Ukrainie. W 2011 nowoczesny balet z jego muzyką był głównym wydarzeniem ceremonii otwarcia największych targów turystycznych na świecie –ITB w Berlinie. Współpracuje z najlepszymi polskimi i zagranicznymi wykonawcami m.in. NOSPR, Filharmonia Narodowa, Teatru Wielkiego czy Berliner Philharmoniker. www.pawelpudlo.com

Bastarda Trio

Bastarda Trio

Zespół powołany do życia przez klarnecistę Pawła Szamburskiego oraz Tomasza Pokrzywińskiego (wiolonczela) i Michała Górczyńskiego (klarnet kontrabasowy). Artyści podejmują odważną próbę reinterpretacji muzyki dawnej oraz stworzenia na jej podstawie autorskiego języka dźwiękowego. Unikalne brzmienie klarnetu kontrabasowego w połączeniu z wiolonczelą nadaje utworom głęboki, medytacyjny charakter tworząc zarazem mocną podstawę harmoniczną i rytmiczną dla ekspozycji średniowiecznych tematów, pieśni chorałowych, motetów, litanii. Na debiutackiej płycie "Promitat eterno" (Lado ABC 2017) Bastarda podejmuje wątki muzyki średniowiecznej, a konkretnie pieśni i motetów Piotra Wilhelmiego z Grudziądza (1392 - ok. 1480), jednego z pierwszych kompozytorów tworzących na terenach Polski oraz Europy Środkowej i Wschodniej. Po niespełna dwóch latach zespół Bastarda zrealizował nagranie drugiego albumu "Ars moriendi" (Lado ABC 2019) w całości poświęconego rytuałowi śmierci w średniowieczu i wczesnym renesansie. http://www.facebook.com/bastardatrio

Gruppo di Tempera

Gruppo di Tempera

Ideą artystyczną zespołu jest prezentowanie piękna brzmieniowego instrumentów dętych, wzbogaconego dźwiękiem fortepianu. Gruppo di Tempera tworzą znakomici soliści orkiestr Teatru Wielkiego – Opery Narodowej i Filharmonii Narodowej oraz pedagodzy Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Artyści, jako kwintet instrumentów dętych, tworzą podstawy sekcji dętej orkiestr kameralnych m.in. Sinfonietta Cracovia i NFM Leopoldinum. Zespół regularnie gości na wielu festiwalach, takich jak „Emanacje”, „Muzyka na szczytach” czy „Sinfonietta Festival” oraz na estradach polskich filharmonii. Systematycznie pojawia się również na antenie rozgłośni Polskiego Radia oraz TVP Kultura. W październiku 2015 r., nakładem wydawnictwa DUX, ukazała się pierwsza płyta zespołu z muzyką kompozytorów francuskich (Poulenc, Ibert, Milhaud, Françaix). Album został entuzjastycznie przyjęty w Niemczech i Wielkiej Brytanii, a prestiżowy francuski magazyn „Diapason” przyznał nagraniu maksymalne pięć gwiazdek. W marcu 2018 r. Agencja Muzyczna Polskiego Radia wydała płytę drugą płytę Gruppo di Tempera “Polish Music for Winds and Piano”, na której znalazły się utwory Wojciecha Kilara, Tadeusza Szeligowskiego, Michała Spisaka i Alexandra Tansmana. www.gruppoditempera.pl

Lutosławski Quartet

Lutosławski Quartet

Powstały w 2007 roku zespół jest obecnie jednym z najważniejszych kwartetów smyczkowych w Polsce. W ciągu dziesięciu lat działalności gościł na tak prestiżowych festiwalach jak Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans, Klarafestival w Brukseli, Ankara Music Festival w Turcji, Hong Kong Arts Festival, Tongyeong International Music Festival w Korei Południowej, World Music Days czy Jazztopad oraz w renomowanych salach koncertowych, m.in. w Kioi Hall w Tokio, YST Conservatory of Music w Singapurze, Hangzhou Theatre, Forbidden City Concert Hall w Pekinie, Megaron w Atenach, Konzerthaus w Berlinie, Bozar w Brukseli czy salach SESC w São Paulo. Lutosławski Quartet systematycznie współpracuje z najwybitniejszymi artystami sceny klasycznej, takimi jak Garrick Ohlsson, Piotr Anderszewski, Kevin Kenner, Bruno Canino, Michel Lethiec, Tomoko Akasaka czy Eugen Indjic oraz ze znakomitymi jazzmanami, m.in. Kenny Wheeler, John Taylor, Uri Caine, Benoît Delbecq, Vijay Iyer, Charles Lloyd. Zespół wykonuje głównie repertuar XX i XXI wieku wiele uwagi poświęcając popularyzacji muzyki polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem dzieł Witolda Lutosławskiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna, a także Marcina Markowicza – jednego z członków zespołu. Najnowsza płyta Lutosławski Quartet zawiera wyłącznie utwory premierowe, dedykowane zespołowi. Od 2007 roku Lutosławski Quartet działa pod auspicjami Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu. www.lutoslawskiquartet.com

Szymon Komasa

Szymon Komasa

Baryton, jeden z najbardziej aktywnych na arenie międzynarodowej polskich śpiewaków młodego pokolenia. Pochodzi z artystycznej rodziny – jest synem Giny, wokalistki Spirituals and Gospel Singers, bratem reżysera Jana oraz wokalistki i kompozytorki Mary Komasy. Ukończył Akademię Muzyczną w Łodzi (dyplom z wyróżnieniem w 2009 r.), Guildhall School of Music and Drama w Londynie, a także prestiżową Juilliard School of Music w Nowym Jorku w programie Artist Diploma of Opera Singing w klasie śpiewu Edith Wiens. Jest laureatem i zwycięzcą wielu międzynarodowych konkursów wokalnych w kategoriach operowych m.in. w Dublinie (2011), w Nowym Jorku (2014) i pieśniarskich, m.in. w Nowym Sączu (2009). Zadebiutował partią Schaunarda w „La Boheme” w Teatro Filharmonico/Arena di Verona we Włoszech (2009). Z recitalami pieśni wystąpił w Carnegie Hall w Nowym Jorku (2012) oraz Wigmore Hall w Londynie (2012). Śpiewa w wielu teatrach operowych w Polsce i za granicą. Poza śpiewaniem Szymon Komasa uwielbia kino oraz akrobatykę. www.facebook.com/szymonkomasabaritone

Urszula Kryger

Urszula Kryger

Uważana za jedną z najwybitniejszych polskich mezzosopranistek. Jest absolwentką dwóch wydziałów Akademii Muzycznej w Łodzi: instrumentalnego w klasie fortepianu i wokalno-aktorskiego w klasie Jadwigi Pietraszkiewicz. Studia wokalne kontynuowała pod kierunkiem André Orlowitza w Kopenhadze. W 1992 roku zwyciężyła w Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Wokalistów im. Stanisława Moniuszki w Warszawie, w 1994 – w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Johannesa Brahmsa w Hamburgu oraz w 43. Międzynarodowym Konkursie Muzycznym ARD w Monachium. Jako pierwsza polska śpiewaczka w 1995 roku wystąpiła w mediolańskiej La Scali z recitalem pieśni Fryderyka Chopina. W 1996 roku z wielkim sukcesem debiutowała na scenie Semper Oper w Dreźnie partią Angeliny w operze "Kopciuszek" Gioacchino Rossiniego. Dokonała szeregu nagrań dla rozgłośni radiowych w Polsce, Francji, Niemczech i Szwajcarii oraz najbardziej znanych wytwórni płytowych. Ceniona interpretatorka i ekspertka w zakresie wykonawstwa polskiej liryki wokalnej, w szczególności pieśni Stanisława Moniuszki. Aktywna jako pedagog i jurorka międzynarodowych konkursów muzycznych.

Tomasz Januchta

Tomasz Januchta

Gry na kontrabasie uczył się pod kierunkiem K. Jendrysiaka i A. Mysińskiego. Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Obecnie kontrabasista Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej, aktywny również jako solista i kameralista. Współpracuje z zespołami kameralnymi, takimi jak kwintet smyczkowy Transemble, Royal String Quartet, Meccore String Quartet, Lutosławski Quartet, Chain Ensemble, oraz z czołowymi europejskimi zespołami orkiestrowymi. Jako kameralista występował m.in. na festiwalach BBC Proms, Kwartesencja, Warszawska Jesień, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, Musica Polonica Nova czy Chopin i jego Europa. Zajmuje się również kompozycją i improwizacją, tworzy muzykę teatralną, filmową oraz wideo-art.

Mikołaj Majkusiak

Mikołaj Majkusiak

Kompozytor, instrumentalista, aranżer, producent, laureat kilkudziesięciu konkursów muzycznych. Absolwent kompozycji (z wyróżnieniem) oraz akordeonu Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie. Jego utwory prezentowano w większości krajów Europy, w Chinach, Japonii i Kanadzie. Niezwykłą popularnością cieszy się – skomponowane w wieku 17 lat – Concerto Classico na akordeon i orkiestrę symfoniczną. Do dziś utwór doczekał się ponad 70 wykonań, m.in. Eurovision Young Musicians Finals 2010, Vienna Radio Symphony Orchestra, Symphonic Orchestra of Croatian Radio and TV, Gulbenkian Orchestra Lisbon, Slovak State Philharmonic Kosice, Vogtland Philharmonie Greiz-Reichenbach, Lviv Philharmonic Orchestra, Göteborgs Konserthus, Odense Concerthouse, Philharmonisches Orchester des Staatstheaters Cottbus, Duisburger Philharmoniker, Orquestra Clássica da Madeira. Majkusiak współpracuje z artystami z najrozmaitszych kręgów muzycznych, komponuje muzykę do filmów, spotów telewizyjnych i radiowych. Dokonał ponad 400 oryginalnych orkiestracji, które wykonywali m.in. BBC Symphony Orchestra, Chilly Gonzales, Cornelius Meister i Vienna Radio Symphony Orchestra czy Jules Buckley i Metropole Orchestra. www.majkusiak.com

Paweł Pudło

Paweł Pudło

Kompozytor muzyki symfonicznej i filmowej, reżyser oraz producent. Autor projektów multidyscyplinarnych „Żywioły”, „Miasta Feniksy” oraz „Violemi”, łączących muzykę oraz edukację i różne dziedziny sztuki. Utwory koncertowe oraz filmy z jego muzyką prezentowane były m.in. w Polsce, Niemczech, Czechach, Izraelu i w Hiszpanii. Ostatni album muzyczny „War Horns”, dostępny m.in. w USA, Indiach czy Japonii, został wyróżniony w kategorii „Płyta roku 2018 - muzyka klasyczna”. Jego utworu symfoniczno-chóralny pt. „Welcome to Poland and Ukraine”, napisany specjalnie na zamówienie UEFA EURO 2012, wysłuchało 1,5 miniona osób na wszystkich stadionach w Polsce i na Ukrainie. W 2011 nowoczesny balet z jego muzyką był głównym wydarzeniem ceremonii otwarcia największych targów turystycznych na świecie –ITB w Berlinie. Współpracuje z najlepszymi polskimi i zagranicznymi wykonawcami m.in. NOSPR, Filharmonia Narodowa, Teatru Wielkiego czy Berliner Philharmoniker. www.pawelpudlo.com